Būti vidutiniu yra pasiekimas? PISA tyrimo atgarsiai.
Arūnas Bėkšta
Aš
čia ne apie PISA (Programme for International Student
Assessment) tyrimo rezultatus ir kaip mes atrodome kitų valstybių
atžvilgiu, o apie mąstymą ir strategijas, plaukiančias iš šio tyrimo.
Apie tyrimą jau daug prišnekėta. Vieni maišo švietimo
politiką ir pasiekimus su žemėmis, kiti giriasi.
„Rezultatai
verčia pasidžiaugti: Lietuvos mokinių pasiekimai pagerėjo ir yra arti EBPO
šalių vidurkio“.
„Jeigu
rezultatai bus geri, negalėsiu prisiskirti nuopelnų sau, bet jeigu jie blogi,
privalėsiu prisiimti atsakomybę ir galvoti, kaip šią padėtį keisti“, – dar
prieš pristatant tyrimo rezultatus kalbėjo švietimo, mokslo ir sporto ministras
Algirdas Monkevičius.
Skaitykite daugiau: http://www.svietimonaujienos.lt/tarptautinis-penkiolikmeciu-tyrimas-pisa-2018-ar-turime-kuo-pasidziaugti/
Šitie teiginiai parodo, kokios yra švietimo politikų ir
švietimo sistemos (?) ambicijos.
Šiame tinklaraštyje noriu atkreipti dėmesį į keletą dalykų,
kurie man kelia nerimą.
1. Vidurkiomanija.
Džiugi naujiena politikams ir administratoriams yra, kai kas
nors yra apie kokį nors Europos ar EBPO vidurkį. Panašu, kad tai yra viskas,
apie ką jie gali svajoti. Toliau jų vaizduotė neneša. Todėl daro viską, kad
būtume apie vidurkį.
Pažiūrėkime, kokie mūsų mokinių skaitymo gebėjimai pagal lygius
(praktiškai toks pat vaizdas yra ir kitose srityse, todėl jų čia nerodau,
galite rasti žemiau pateiktoje nuorodoje):
1 pav. Skaitymo gebėjimai
pagal lygius
Paveikslėliai iš dr. Ritos Dukynaitės ir dr. Natalijos Valavičienės prezentacijos (https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/2306_8770b812f802657fab599b26ecb77ca3.pdf).
2 pav.
Aukščiausi ir žemiausi gebėjimai
Iš to daroma išvada ir rekomendacija:
„Mažinti 2 lygmens nepasiekiančių mokinių dalį skiriant ypač
daug dėmesio bendrajam raštingumui, siūlant įtraukių ir patrauklių ugdymosi
formų šiems mokiniams, kurti sąlygas turintiems mokymosi sunkumų ir sėkmingai
skleistis gabių vaikų potencialui.“
Manau, kad tai yra esminė mąstymo klaida. Siekiama keik galima
sumažinti žemus pasiekimus pasiekusių mokinių skaičių, juos „pritempiant“ prie
vidutinio lygio. Čia nieko naujo. Tai yra ilgą laiką taikyta strategija, kuri
ir sukuria turimą rezultatą.
Problema yra ta, kad nukreipiant visą dėmesį į atsiliekančius,
jo nebelieka aukščiausią lygį galintiems pasiekti mokiniams, jie neugdo savo
gebėjimų, talentų, todėl irgi pritempiami prie vidutinio lygio. Talentai ugdomi
už švietimo sistemos ribų.
Kitaip sakant, šitokia strategija yra nukreiptą į
vidutinybių ugdymą. Ar būtent to mums reikia?
Manau, reikia atversti mąstymą aukštyn galva ir formuluoti
tikslą priešingai:
„Didinti aukščiausią lygmenį pasiekiančių mokinių dalį,
ypač daug dėmesio skiriant talentų ugdymui, kurti sąlygas skleistis mokinių
potencialui ir sudaryti sąlygas sėkmingai mokytis turintiems mokymosi sunkumų“.
Sukuriant sąlygas talentų ugdymui, žemų pasiekimų mokinių
dalis mažės automatiškai, tam nereikės skirti ypatingo dėmesio.
Viena mano draugė, anglų kalbos mokytoja, išėjusi į pensiją pasiguodė: „žinai, aš taip ir neišmokau dirbti su labai gabiais mokiniais". Štai kur viena sisteminė problema. Daugybė straipsnių ir mokymų apie tai, kaip dirbti su atsiliekančiais. O kaip su gabiais ir talentingais?
Viena mano draugė, anglų kalbos mokytoja, išėjusi į pensiją pasiguodė: „žinai, aš taip ir neišmokau dirbti su labai gabiais mokiniais". Štai kur viena sisteminė problema. Daugybė straipsnių ir mokymų apie tai, kaip dirbti su atsiliekančiais. O kaip su gabiais ir talentingais?
Reikėtų išguiti iš mąstymo „atsilikimo mažinimą“. O šiemet
jau atsirado nauja sąvoka ir girdime, kad reikia „mažinti atsilikimo mažinimo
tempą“ (ačiū Dievui, tai ne apie švietimą).
Įdomu, ką galima pasiekti taip mąstant ir taip užsibrėžiant
raidos tikslus?
2. Švietimas sostinei!
Tyrimas
parodė, kad žemiausi pasiekimai yra kaimo ir miestelių mokyklose.
3 pav. Gebėjimai pagal
vietovę
Žiūrint į šitą paveikslėlį, galima matyti dvi alternatyvias strategijas
(na, dar ir trečią, kuri bandytų jungti šias dvi):
1. Vertikali strategija, kai keliama mokymo ir mokymosi
kokybę visose vietovėse, kad mokinys gautų kokybišką išsilavinimą, nesvarbu,
kur jis gyvena.
2 Horizontali strategija, kai (per)keliami mokiniai iš kaimo
į mietelį, iš miestelio į didelį miestą ir, pagaliau, kaip logiška strategijos
tąsa, į sostinę, nes čia geriausia mokymosi kokybė.
4 pav. Vertikali strategija.
5 pav. Horizontali strategija.
Rekomendacijose tai nedeklaruojama, tačiau realybėje matyti,
kad Lietuvoje dominuoja horizontali strategija. Nemanau, kad galima visas
švietimo kokybės problemas išspręsti tik vertikalia strategija, bet nuoseklus
horizontalios strategijos laikymasis veda į aklavietę.
Kai skaitau rekomendacijas, man nusvyra rankos. Seniai nuvalkiotos
frazės, daugybę kartų kartoti užkeikimai. O gaila...
No comments:
Post a Comment